söndag 28 januari 2018

En flöjt som heter Ayumi

Hej på er!

I början på månaden gjorde jag min vana trogen och shoppade lite födelsedagspresenter i efterskott från Asien och USA på nätet. Denna gång främst på Amazon. Förra året köpte jag mig campingutrustning som kan vara händigt om man ska vandra i skog och mark och tuta flöjt. I år har det varit saker som är mer direkt knutet till flöjtandet.

Så i veckan kom det första paketet från Jin music and art efter att ha guppat kring på haven i veckor. Jag hade inte tid att hämta ut paketet förrän i går när utlämningstället öppnade klockan 10:00. Sedan hade jag inte tid att öppna det då jag skulle äta och göra mig klar för att åka på aikidoträningen. När jag väl kom hem på eftermiddagen väntade annat att göra och dagen rann i väg. På det hela var det en bra dag trots utebliven födelsedagspaketsöppning. Det var även en solig och vårlik dag.

Öppna packet fick i stället ske i dag. Som ni ser på bilden och har listat ut av rubriken innehöll paketet en Grizzlybjörn! Bara skojsa lite den innehöll en flöjt, min första shakuhachi i bambu! Så i dag är det första gången ever jag har hållit och spelat på en shakuhachi gjord i bambu, som är det traditionella materialet i shakuhachi, som brukar beskrivas som en japansk bambuflöjt. Det där lät ju riktigt logiskt! Ännu mer autentiskt blir det när flöjten dessutom högst troligt är från Japan av märket Mijimoto. Kan dock inte sätta mitt liv på detta då flöjten saknar det traditionella emblemet/märkningen från tillverkaren bredvid tumhålet på baksidan. Säljaren verkar dock bara sälja japanska nybörjarflöjter av olika märken och denna är väldigt lik just de Mijimoto som var utmärkta på sidan.

Hur är det då att hålla och spela på denna bambu shakuhachi jämfört med den jag redan hade gjord i ABS-plast? Skillnaden är inte alls stor, de låter väldigt lika och känns väldigt lika att hålla. Denna är lite lättare, den är även lite svårare att blåsa RO (alla hålen stängda). Först var det pmöjligt att blåsa RO i den tills jag kollade in i flöjten och såg att nått satt fast i pipan. Jag stängde alla fingerhålen och stoppade hela munstyckesdelen i munnen och andvände flöjten som blåsrör. Det var effektivt för något flög i väg som en projektil, jag vet inte vad det var för något då jag har inte hittat det som flög ur än men flöjten var sedan spelbar.

Denna shakuhachi, som är min andra, har liksom min första fått ett egennamn. Namnet den har fått är Ayumi, som bland annat är ett vanligt kvinnonamn i Japan. Jag har valt den japanska "stavningen" (alltså skrivtecken) 歩み. Det går alltså att skriva Ayumi på flera olika sätt på japanska och med olika tecken så uttalas det samma men kan betyda lite olika. Med det sätt att skriva Ayumi på som jag har valt kommer namnet att betyda riktning/kurs, vandra/att gå, framsteg. Utan de framsteg i spelandet jag har lyckats gjort med min första flöjt - Barbie, hade inte denna flöjt köpts. På så sätt manifesterar flöjten Ayumi detta faktum med sitt vackra namn.

Jag har fler paket ute på haven som inte kommit än så jag har anledning att återkomma i någon form när dessa har kommit fram. I fall någon fortfarande undrar varför den första flöjten heter Barbie finns det en postning om det också. Kan ni gissa namnet på bloggposten? En flöjt som heter Barbie, så klart!

Share/Bookmark
Postad av Pierre Eriksson | No comments

0 kommentarer :

Skicka en kommentar