lördag 20 augusti 2016

Första försöket till att spela en melodi

Litet åldrat vildäppelträd i solsken med äpplen i kanten på en hage.
Som jag skrev tidigare i inlägget Jenka med shakuhachi skulle jag ge mig i kast att öva på en första melodi och bestämt mig för att pröva med Mary Had a Little Lamb. Detta för att många på nätet rekommenderar den som första melodi för västerlänningar att börja med på grund av igenkänningsfaktorn. Annars traditionellt japanskt brukar studenter börja med en japansk nybörjarvänlig folksång, som till exempel Kojo no Tsuki (Måne över slottet). Men eftersom jag som många västerlänningar inte är bekant med den sången så tar vi den mer bekanta Mary hade ett litet lamm. Sången verkar vara så populär i shakuhachikretsar att den har fått en japansk titel, Marii san no hitsuji.

Mary hade ett litet lamm är faktiskt en intressant barnvisa om man gör en liten efterforskning då den bygger på verklighet. Unga flickan Mary Sawyer hade ett litet sällskapslamm som hon tog med till skolan på sin brors inrådan och lärarens förtret. Huset hon bodde ska ha stått kvar fram till 2007 då det förstördes, men om man vill besöka en plats knyten till historien står hon och lammet som staty i Massachusetts.

Jag började redan i förrgår mot kvällningen att söka efter en tydlig anvisning hur man skulle spela melodin och kom över detta YouTube-klipp som visar det hela tydligt. Det är bara ett stort problem med denna videon och det är att han spelar inte exakt som han säger och som står i textningen men den ger en bra känsla för melodin. Jag använde istället noterna som Perry Young har i sitt shakuhachi-kompendium.

Enligt anvisningarna av Perry som jag använde mig av är melodin i stället:
A,G,F,G,A -A,A-G,G,G-A,C,C
A,G,F,G,A -A,A-G,G-A,G,F

I går var jag nere och övade i två timmar och tog då bilden till detta inlägget. Känns som första höstbilden fast det var varmt och fin. Bilden är på ett gammalt litet vildäppleträd jag passerar på vägen och frukten börjar falla av den nu.

I dag var jag nere innan regnet kom och spelade in fyrtio minuter som jag sedan klippte ner till dryga två minuter som ni kan höra här nedan.

Relaterande inlägg: Jenka med shakuhachi.






Share/Bookmark
Postad av Pierre Eriksson | No comments

0 kommentarer :

Skicka en kommentar